Lediga jobb som Familjehemssekreterare i Sala

Se lediga jobb som Familjehemssekreterare i Sala. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Sala som finns hos arbetsgivaren.

Kombinerad tjänst som familjehemssekreterare och placeringssamordnare

Ansök    Aug 9    Sala kommun    Familjehemssekreterare
Barn och ungdomsenheten I Sala söker nu en familjehemssekreterare 50 % och placeringssamordnare 50 % i en heltidstjänst som tillsammans med övriga kollegor i familjehemsteamet ansvarar för att samordna arbetet med externa insatser till enhetens olika målgrupper. Är du flexibel, gillar utvecklingsarbete, har flerårig erfarenhet av socialt arbete och vill arbeta stödjande och styrande med att tillgodose behovet av externa insatser? Söker du ett arbete där d... Visa mer
Barn och ungdomsenheten I Sala söker nu en familjehemssekreterare 50 % och placeringssamordnare 50 % i en heltidstjänst som tillsammans med övriga kollegor i familjehemsteamet ansvarar för att samordna arbetet med externa insatser till enhetens olika målgrupper.

Är du flexibel, gillar utvecklingsarbete, har flerårig erfarenhet av socialt arbete och vill arbeta stödjande och styrande med att tillgodose behovet av externa insatser? Söker du ett arbete där du kan göra skillnad och utvecklas tillsammans med ett stabilt och kompetent team? Då kan det här vara jobbet för dig! Vi ser med glädje fram emot att få hälsa vår nya kollega välkommen till vårt härliga gäng hos oss!

Om arbetsplatsen
Familjehemsteamet är en arbetsgrupp som tillsammans har mycket glädje, engagemang, omtanke, empati, kompetens och erfarenheter. Barn- och ungdomsenheten har en positiv anda där alla hjälper varandra. I enheten har vi mottagningssekreterare, utredare, uppföljare av öppenvårdsinsatser, familjehemssekreterare, barnuppföljare, socialadministratörer, där alla sitter i samma lokal. Enhetschefer och teamledare sitter i direkt anslutning till handläggarna, vilket gör att det finns bra daglig vägledning och vid beslutsfattandet. Vi arbetar enkelt, effektivt och medborgarvänligt för att våra medborgare ska få den service och det mottagandet som de efterfrågar.

Ditt uppdrag
Som placeringssamordnare är du del i familjehemsteamet där du har huvudansvaret för att samordna arbete kring köp av öppenvård, familjehem, HVB och stödboende för nämndens målgrupper. Ansvarsområdena kan komma att ändras över tid utifrån enhetens behov. Tjänsten innebär avrop från ramavtal, direktupphandling av insatser riktade framför allt till barn samt unga och i samverkan med vuxenhetens placeringssamordnare samt avtalshantering. Placeringssamordnaren ansvarar bland annat för att stödja socialsekreterare i att hitta rätt insats till den enskilde, i de fall insatsen inte kan verkställas i egen regi, samt att kontrollera erforderliga tillstånd och ekonomisk status gällande leverantörer. Du kommer att fungera som ett stöd i bland annat avtalstolkningar, att vi följer ramar och når uppsatta mål. En viktig roll är att säkerställa att enheten följer LOU (lagen om offentlig upphandling) och du arbetar på så sätt både stödjande och styrande. Då tjänsterna ständigt utvecklas utifrån verksamhetens behov så får du möjlighet att vara med i arbetet med att utforma tjänsten tillsammans med övriga i teamet och tillsammans med dem som arbetar med myndighetsutövning och beslut om externa insatser.

Som familjehemssekreterare kommer du rekrytera, utreda och handleda uppdragstagare. Du tar emot uppdrag från Barn- och ungdomsenheten och Biståndsenheten för funktionshindrade med bistånd enligt SoL och LSS. Du kommer att hantera avtal och ersättningar, ge stöd till samtliga uppdragstagare samt vara med vid uppföljningar av beviljade insatser. I arbetet ingår att göra bedömningar av lämplighet och förmågor hos familjerna och du medverkar i matchningen av valet av familjehem och andra insatser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom individ- och familjeomsorg alternativt att du på andra sätt har erfarenhet eller tagit till dig kunskaper om lagstiftning på området. Det är även meriterande om du har Socialrätt, Signs of Safety, kunskaper om BBIC och har erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling (LOU). Du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. B-körkort krävs i tjänsten.

Som person är du flexibel och ser möjligheter i förändringar. Du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Vidare är du en person som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet passar dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Sist men inte minst har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Vad vi erbjuder


• Möjlighet till distansarbete
• Ett generöst flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag 2000 kr/år eller friskvårdsbidragsväxling till hälsoundersökning
• Rätt till heltidsarbete

Vi kommer att intervjua löpande under processens gång. Vänta inte, utan skicka in din ansökan redan idag och bli en del av vårt fantastiska team! Socialtjänsten i Sala – där ditt arbete gör skillnad!

Anställningsvillkor
Tillsvidare, heltid
Arbetstid dagtid, viss kvälltjänstgöring kan förekomma
Tillträde efter överenskommelse
Individuell lönesättning

Krav: B-körkort
Provanställning kan komma att tillämpas
Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret vid eventuell anställning.

Ansökan
Ansök senast 2024-09-29
Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden och anställning kan ske innan ansökningstidens slut.

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: 
Enhetschef Agneta Bergman, tel: 0224–74 96 19 eller e-post [email protected]
Teamledare Minna Männikkö, tel:0224-74 96 21 eller e-post [email protected]

Facklig företrädare:
Vision, Thomas Roberg, tel: 0224-74 96 62 eller e-post [email protected]

Om Sala kommun
Sala är en trivsam småstad med ett centralt geografiskt läge med goda allmänna kommunikationer. I kommunen bor det nästan 23 000 invånare och 2000 medarbetare har kommunen som arbetsgivare. Läs mer på www.sala.se.

 
Välkommen med din ansökan!


Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Ansök    Jun 12    Sala kommun    Familjehemssekreterare
Vi söker en familjehemssekreterare till Barn och ungdomsenheten inom Individ och familjeomsorgen i Sala. Är du flexibel, gillar utvecklingsarbete, har flerårig erfarenhet av socialt arbete och vill arbeta med att rekrytera, utreda, handleda uppdragstagare samt utveckla vår familjehemsvård? Söker du ett arbete där du kan göra skillnad och utvecklas tillsammans med ett stabilt och kompetent team? Då kan det här vara jobbet för dig! Vi ser med glädje fram em... Visa mer
Vi söker en familjehemssekreterare till Barn och ungdomsenheten inom Individ och familjeomsorgen i Sala.

Är du flexibel, gillar utvecklingsarbete, har flerårig erfarenhet av socialt arbete och vill arbeta med att rekrytera, utreda, handleda uppdragstagare samt utveckla vår familjehemsvård? Söker du ett arbete där du kan göra skillnad och utvecklas tillsammans med ett stabilt och kompetent team? Då kan det här vara jobbet för dig! Vi ser med glädje fram emot att få hälsa vår nya kollega välkommen till vårt härliga gäng hos oss!

Om arbetsplatsen
Familjehemsteamet är en arbetsgrupp som tillsammans har mycket glädje, engagemang, omtanke, empati, kompetens och erfarenheter. Barn- och ungdomsenheten har en positiv anda där alla hjälper varandra. I enheten har vi mottagningssekreterare, utredare, uppföljare av öppenvårdsinsatser, familjehemssekreterare, barnuppföljare, socialadministratörer, där alla sitter i samma lokal. Enhetschefer och teamledare sitter i direkt anslutning till handläggarna, vilket gör att det finns bra daglig vägledning och vid beslutsfattandet. Vi arbetar enkelt, effektivt och medborgarvänligt för att våra medborgare ska få den service och det mottagandet som de efterfrågar.

Ditt uppdrag
Som familjehemssekreterare kommer du rekrytera, utreda och handleda uppdragstagare. Du tar emot uppdrag från Barn- och ungdomsenheten och Biståndsenheten för funktionshindrade med bistånd enligt SoL och LSS. Du kommer att hantera avtal och ersättningar, ge stöd till samtliga uppdragstagare samt vara med vid uppföljningar av beviljade insatser. I arbetet ingår att göra bedömningar av lämplighet och förmågor hos familjerna och du medverkar i matchningen av valet av familjehem och andra insatser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom individ- och familjeomsorg alternativt att du på andra sätt har erfarenhet eller tagit till dig kunskaper om lagstiftning på området. Det är även meriterande om du har Socialrätt, Signs of Safety, kunskaper om BBIC och har erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling (LOU). Du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. B-körkort krävs i tjänsten.

Som person är du flexibel och ser möjligheter i förändringar. Du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Vidare är du en person som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet passar dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Sist men inte minst har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Vad vi erbjuder


• Möjlighet till distansarbete
• Ett generöst flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag 2000 kr/år eller friskvårdsbidragsväxling till hälsoundersökning
• Rätt till heltidsarbete

Vi kommer att intervjua löpande under processens gång. Vänta inte, utan skicka in din ansökan redan idag och bli en del av vårt fantastiska team! Socialtjänsten i Sala – där ditt arbete gör skillnad!

Anställningsvillkor
Vikariat, heltid
Arbetstid dagtid, viss kvälltjänstgöring kan förekomma
Tillträde efter överenskommelse
Individuell lönesättning

Krav: B- körkort
Provanställning kan komma att tillämpas
Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret vid eventuell anställning.

Ansökan
Ansök senast 2024-07-31
Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden och anställning kan ske innan ansökningstidens slut.

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: 
Enhetschef Agneta Bergman, tel: 0224–74 96 19 eller e-post [email protected]
Teamledare Minna Männikkö, tel:0224-74 96 21 eller e-post [email protected]

Under semesterperiod V.29 - 32 kontakta:
Enhetschef Eva-Lotta Holmberg, tel: 0224- 74 96 29 eller e-post [email protected]

Facklig företrädare: Vision, Thomas Roberg, tel: 0224-74 96 62 eller e-post [email protected]

Om Sala kommun
Sala är en trivsam småstad med ett centralt geografiskt läge med goda allmänna kommunikationer. I kommunen bor det nästan 23 000 invånare och 2000 medarbetare har kommunen som arbetsgivare. Läs mer på www.sala.se.

 
Välkommen med din ansökan!


Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Familjehemssekreterare LSS inom Barn- och Ungdomsenheten i Sala

Ansök    Feb 13    Sala kommun    Familjehemssekreterare
Är du vår nya kollega? I det här sammanhanget blir du en del av en arbetsplats där vi har roligt tillsammans. På Barn- och ungdomsenheten är vi alla en viktig del av helheten och bidrar till att vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Salabor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden Enkelt, Effektivt och Medborgarvänligt. Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsamma... Visa mer
Är du vår nya kollega?
I det här sammanhanget blir du en del av en arbetsplats där vi har roligt tillsammans. På Barn- och ungdomsenheten är vi alla en viktig del av helheten och bidrar till att vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Salabor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden Enkelt, Effektivt och Medborgarvänligt. Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet och hållbarhet.

Vi söker två nya drivna och engagerade medarbetare till vår myndighet för att en medarbetare går i pension och en medarbetare går på föräldraledighet. En av tjänsterna är en tillsvidaretjänst och den andra är ett vikariat under föräldraledigheten. Är du en av våra nya medarbetare?

Varför ska du välja oss?
Barn- och ungdomsenheten har en positiv anda där alla hjälper varandra. I enheten har vi mottagningssekreterare, utredare, uppföljare av öppenvårdsinsatser, familjehemssekreterare, barnuppföljare, specialisthandläggare, socialadministratörer och våldssamordnare, där alla sitter i samma lokal. Enhetschefer och teamledare sitter i direkt anslutning till handläggarna, vilket gör att det finns bra daglig vägledning och att fatta beslut. Arbetet präglas av att arbeta tätt tillsammans och med utvecklingsarbete inom olika kunskapsområden. Familjehemsteamet som familjehemssekreterare tillhör är en arbetsgrupp som tillsammans har mycket glädje, engagemang, omtanke, mycket kompetens och lång erfarenhet.

I vår öppenvård, som utökades 2021, finns Förebyggande teamet och Familjeteamet. I april börjar vår nya teamledare för öppenvården som kommer sitta tillsammans med handläggarna. Våra två enhetschefer har ett delat ledarskap för myndighet och öppenvården och har ett Tillitsbaserat ledarskap.

Du ser fram emot att stödja barn och ungdomar samt deras familjer för att barn och ungdomar ska få växa upp under trygga förhållanden. Du tror på föräldras vilja till deras barns bästa. 

Sala ligger bra till geografiskt! Det är bra pendlingsavstånd från södra Dalarna, Uppsala och Västerås. Dessutom går det direkttåg från Stockholm. Inom Sala kommun finns möjlighet att tillämpa distansarbete när det bedöms vara möjligt för verksamheten, medborgare och medarbetare.

Arbetsuppgifter
I din funktion som familjehemssekreterare LSS kommer du att rekrytera, utreda och handleda uppdragstagare. Du tar emot uppdrag från Barn- och ungdomsenheten, Vuxenenheten och Biståndsenheten för funktionshindrade med bistånd enligt SoL och LSS. Du kommer att hantera avtal och ersättningar, ge stöd till samtliga uppdragstagare samt vara med vid uppföljningar av beviljade insatser. I arbetet ingår att göra bedömningar av lämplighet och förmågor hos familjerna och du medverkar i matchningen av valet av familjehem och andra insatser.

Du arbetar på ett rättssäkert sätt utifrån rådande lagstiftning, gällande föreskrifter, riktlinjer, rutiner och anvisningar. För oss i gänget är det viktigt att du deltar i verksamhetsutveckling och samarbetar med kollegor och chefer för att bidra till en välfungerande och kvalitativ verksamhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Det är meriterande om du som söker har erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn-/ungdomsvården. Du har goda kunskaper i barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för utsatta barn och att vilja bidra med nytänkande och metodutveckling. Du har goda kunskaper i lagstiftning som reglerar arbetet och erfarenhet av funktionsvariationer. Meriterande om du har erfarenhet av Pulsen Combine då vi har detta som handläggnings- och dokumentationssystem. I Sala kommun arbetar vi utifrån BBIC, det är därför meriterande om du har utbildning i reviderade BBIC. Vi har pågående implementering av Signs of Safety, familjeorienterat nätverksarbete.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet. Du har en god förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra, god initiativförmåga och du kan planera och organisera ditt arbete. Du har god förmåga till reflektion och analys och du kan motivera och fatta beslut. Du bidrar med delaktighet, ansvar för eget arbete och ett personligt engagemang. Vi lägger stor vikt vid att du, liksom vi, eftersträvar trivsel bland kollegorna och har en god arbetsförmåga både internt och externt. Eftersom kommunikation och skrivande är en stor del av arbetet är det ett krav att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning. 

För tjänsten erfordras körkort.

Vad vi erbjuder


• Ett generöst flextidsavtal.
• Friskvårdsbidrag 2000 kr/år eller friskvårdsbidragsväxling till hälsoundersökning.
• Rätt till heltidsarbete.
• Återhämtningstimme
• Distansarbete

Anställningsvillkor
1 Tillsvidare heltid och 1 vikariat heltid
Arbetstid dagtid, viss kvälltjänstgöring kan förekomma
Individuell lönesättning
Tillträde efter överenskommelse
Provanställning kan komma att tillämpas

Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret vid eventuell anställning.

Ansökan
Ansök senast 2023-03-19
Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.

Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden och anställning kan ske innan ansökningstidens slut, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt

Kontaktuppgifter
Enhetschef, Agneta Bergman, [email protected], 0224-74 96 19
Teamledare, Minna Männikkö, [email protected], 0224-74 96 21

Facklig kontakt: 
Vision, Thomas Roberg, e-post [email protected]

Om Sala kommun
Sala är en trivsam småstad med levande landsbygd och närhet till flera storstäder. I kommunen bor nästan 23 000 invånare varav ca 13 000 i Sala stad. Du når Västerås och Uppsala på ca 30 min och Stockholm på ca 75 min. 
Läs mer om Sala på www.sala.se.

Välkommen med din ansökan!


Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Kombinerad tjänst som familjehemssekreterare och placeringssamordnare

Ansök    Jun 5    Sala kommun    Familjehemssekreterare
Barn och ungdomsenheten I Sala söker nu en familjehemssekreterare 50 % och placeringssamordnare 50 % i en heltidstjänst som tillsammans med övriga kollegor i familjehemsteamet ansvarar för att samordna arbetet med externa insatser till enhetens olika målgrupper. Är du flexibel, gillar utvecklingsarbete, har flerårig erfarenhet av socialt arbete och vill arbeta stödjande och styrande med att tillgodose behovet av externa insatser? Söker du ett arbete där d... Visa mer
Barn och ungdomsenheten I Sala söker nu en familjehemssekreterare 50 % och placeringssamordnare 50 % i en heltidstjänst som tillsammans med övriga kollegor i familjehemsteamet ansvarar för att samordna arbetet med externa insatser till enhetens olika målgrupper.

Är du flexibel, gillar utvecklingsarbete, har flerårig erfarenhet av socialt arbete och vill arbeta stödjande och styrande med att tillgodose behovet av externa insatser? Söker du ett arbete där du kan göra skillnad och utvecklas tillsammans med ett stabilt och kompetent team? Då kan det här vara jobbet för dig! Vi ser med glädje fram emot att få hälsa vår nya kollega välkommen till vårt härliga gäng hos oss!

Om arbetsplatsen
Familjehemsteamet är en arbetsgrupp som tillsammans har mycket glädje, engagemang, omtanke, empati, kompetens och erfarenheter. Barn- och ungdomsenheten har en positiv anda där alla hjälper varandra. I enheten har vi mottagningssekreterare, utredare, uppföljare av öppenvårdsinsatser, familjehemssekreterare, barnuppföljare, socialadministratörer, där alla sitter i samma lokal. Enhetschefer och teamledare sitter i direkt anslutning till handläggarna, vilket gör att det finns bra daglig vägledning och vid beslutsfattandet. Vi arbetar enkelt, effektivt och medborgarvänligt för att våra medborgare ska få den service och det mottagandet som de efterfrågar.

Ditt uppdrag
Som placeringssamordnare är du del i familjehemsteamet där du har huvudansvaret för att samordna arbete kring köp av öppenvård, familjehem, HVB och stödboende för nämndens målgrupper. Ansvarsområdena kan komma att ändras över tid utifrån enhetens behov. Tjänsten innebär avrop från ramavtal, direktupphandling av insatser riktade framför allt till barn samt unga och i samverkan med vuxenhetens placeringssamordnare samt avtalshantering. Placeringssamordnaren ansvarar bland annat för att stödja socialsekreterare i att hitta rätt insats till den enskilde, i de fall insatsen inte kan verkställas i egen regi, samt att kontrollera erforderliga tillstånd och ekonomisk status gällande leverantörer. Du kommer att fungera som ett stöd i bland annat avtalstolkningar, att vi följer ramar och når uppsatta mål. En viktig roll är att säkerställa att enheten följer LOU (lagen om offentlig upphandling) och du arbetar på så sätt både stödjande och styrande. Då tjänsterna ständigt utvecklas utifrån verksamhetens behov så får du möjlighet att vara med i arbetet med att utforma tjänsten tillsammans med övriga i teamet och tillsammans med dem som arbetar med myndighetsutövning och beslut om externa insatser.

Som familjehemssekreterare kommer du rekrytera, utreda och handleda uppdragstagare. Du tar emot uppdrag från Barn- och ungdomsenheten och Biståndsenheten för funktionshindrade med bistånd enligt SoL och LSS. Du kommer att hantera avtal och ersättningar, ge stöd till samtliga uppdragstagare samt vara med vid uppföljningar av beviljade insatser. I arbetet ingår att göra bedömningar av lämplighet och förmågor hos familjerna och du medverkar i matchningen av valet av familjehem och andra insatser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom individ- och familjeomsorg alternativt att du på andra sätt har erfarenhet eller tagit till dig kunskaper om lagstiftning på området. Det är även meriterande om du har Socialrätt, Signs of Safety, kunskaper om BBIC och har erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling (LOU). Du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. B-körkort krävs i tjänsten.

Som person är du flexibel och ser möjligheter i förändringar. Du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Vidare är du en person som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet passar dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Sist men inte minst har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Vad vi erbjuder


• Möjlighet till distansarbete
• Ett generöst flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag 2000 kr/år eller friskvårdsbidragsväxling till hälsoundersökning
• Rätt till heltidsarbete

Vi kommer att intervjua löpande under processens gång. Vänta inte, utan skicka in din ansökan redan idag och bli en del av vårt fantastiska team! Socialtjänsten i Sala – där ditt arbete gör skillnad!

Anställningsvillkor
Tillsvidare, heltid
Arbetstid dagtid, viss kvälltjänstgöring kan förekomma
Tillträde efter överenskommelse
Individuell lönesättning

Krav: B- körkort
Provanställning kan komma att tillämpas
Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret vid eventuell anställning.

Ansökan
Ansök senast 2024-07-31
Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden och anställning kan ske innan ansökningstidens slut.

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: 
Enhetschef Agneta Bergman, tel: 0224–74 96 19 eller e-post [email protected]
Teamledare Minna Männikkö, tel:0224-74 96 21 eller e-post [email protected]

Under semesterperiod V.29 - 32 kontakta:
Enhetschef Eva-Lotta Holmberg, tel: 0224- 74 96 eller e-post
[email protected]

Facklig företrädare: Vision, Thomas Roberg, tel: 0224-74 96 62 eller e-post [email protected]

Om Sala kommun
Sala är en trivsam småstad med ett centralt geografiskt läge med goda allmänna kommunikationer. I kommunen bor det nästan 23 000 invånare och 2000 medarbetare har kommunen som arbetsgivare. Läs mer på www.sala.se.

 
Välkommen med din ansökan!


Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Familjhemskonsulent

Ansök    Okt 31    Insikten HVB AB    Familjehemssekreterare
Om Insikten Insikten erbjuder vård och behandling till barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd och andra neuropsykiatriska funktionsvariationer. Insiktens verksamheter bygger på tanken att varje barn och ungdom som placeras hos oss ska få bästa möjliga behandling och en meningsfull utveckling till det bättre. Idag bedriver Insikten konsulentstödd familjehemsvård, HVB och stödboende. Vi söker nu en konsulent till vår familjehemsverksamhet med utgån... Visa mer
Om Insikten
Insikten erbjuder vård och behandling till barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd och andra neuropsykiatriska funktionsvariationer. Insiktens verksamheter bygger på tanken att varje barn och ungdom som placeras hos oss ska få bästa möjliga behandling och en meningsfull utveckling till det bättre. Idag bedriver Insikten konsulentstödd familjehemsvård, HVB och stödboende.
Vi söker nu en konsulent till vår familjehemsverksamhet med utgångspunkt i Sala med omnejd.
Teamet
Som familjehemskonsulent på Insikten är du en del av ett team som idag består av fyra familjehemskonsulenter samt en verksamhetschef. Du kommer också vara del av ett större sammanhang då både våra HVB verksamheter och familjehemsverksamhet har ett nära samarbete. I koncernen finns verksamhetsutvecklare, behandlare, sjuksköterska, behandlingsassistenter, psykologer samt psykiater.


Om jobbet
Vi söker dig som har ett driv och en vilja att vara med och utveckla Insiktens familjehemsvård till att bli något utöver det vanliga.
Din roll kommer innefatta handledning av familjer, rekrytering och kartläggning av nya familjer. Du kommer ha en samordnande funktion där du har kontakt med socialtjänst, BUP, skola, socialtjänst, praktik, behandlare, biologisk familj med flera. Din roll som konsulent är med andra ord en viktig pusselbit för våra klienters utveckling.
Dina arbetsuppgifter:
Ge stöd, handledning (enligt tillämpad beteendeanalys) och utbildning till familjehemmen
Rekrytera och kartlägga (utreda) nya familjer
Samordna insatser och kontakter runt den placerade
Rapportera vården muntligt och skriftligt till uppdragsgivare kontinuerligt
Beredskapstjänstgöring kan ingå, likaså kan arbete förekomma på kvällar och helger.


Du som söker är/har
Utbildad socionom/beteendevetare
Erfarenhet av arbete som familjehemskonsulent
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
B-körkort
God förmåga att jobba både individuellt och i grupp


Vi ser det som meriterande om du har kunskap om målgruppen, är handledarutbildad och även utbildad i tillämpad beteendeanalys (TBA).
Därför ska du söka dig till Insikten
Insikten är ett företag där ägare och ledning jobbar nära verksamheterna och aldrig finns längre än ett telefonsamtal bort.
Möjlighet till löpande kompetenshöjning.
Goda möjligheter att styra din tid och att jobba på distans.
Medarbetarundersökningen som genomförs varje år berättar att våra medarbetare trivs på Insikten.


Ansökan inkluderat personligt brev och CV skickas till verksamhetschef Charlotta Syrén. [email protected]

Vid frågor, vänligen kontakta verksamhetschef Charlotta Syrén på telefon 073-8678050

Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov. Visa mindre

Familjehemskonsulent till familjehem i Mellansverige

Ansök    Nov 8    Ls Jobbet AB    Familjehemssekreterare
FAMILJEHEMSKONSULENT MED FÖRMÅGA TILL STRUKTUR OCH ORDNING TILL ETT OMVÄXLANDE OCH UTMANANDE ARBETE Alternatus Familia arbetar med att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem. Vi tar emot förfrågningar och deltar i placeringar dygnet runt, 365 dagar om året. Metod Vi arbetar utifrån välkända och beprövade metoder hämtade ur inlärningsteorin, KBT. Individen är delaktig i sin behandling genom psykoedukation och psykologikurser. Behandlingen är tra... Visa mer
FAMILJEHEMSKONSULENT MED FÖRMÅGA TILL STRUKTUR OCH ORDNING TILL ETT OMVÄXLANDE OCH UTMANANDE ARBETE
Alternatus Familia arbetar med att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem. Vi tar emot förfrågningar och deltar i placeringar dygnet runt, 365 dagar om året.
Metod
Vi arbetar utifrån välkända och beprövade metoder hämtade ur inlärningsteorin, KBT. Individen är delaktig i sin behandling genom psykoedukation och psykologikurser. Behandlingen är transparant och öppen i alla sina delar mot såväl inskriven individ, hens anhöriga och uppdragsgivare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som familjehemskonsulent har du ansvar för att:
bistå ett antal familjehem med handledning och stöd under de perioder de har ett barn, ungdom eller vuxen placerad hos sig
arbeta på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare
kontinuerligt rekrytera och utreda nya potentiella familjehem och för att utbilda dessa
ta emot förfrågningar från socialtjänsten och matcha dessa med lämpligt familjehem

Vårt familjehemskontor ligger i Sala och arbetstid kommer att förläggas där, men möjlighet att arbeta hemma kommer också att finnas. Du kommer att resa mycket då du ofta besöker dina familjehem. Resor till möten, handledning etc. ingår i tjänsten, ibland med övernattning.
Vi tillämpar provanställning, 6 månader.
Krav
Högskoleutbildning minst 180 hp, ex. beteendevetare eller socionom
Steg 1 utbildning, inriktning KBT
Ingående kännedom om socialtjänstlagen och god dokumentationsförmåga
Kunskap om barns behov och du brinner för att bidra till en god och kvalitativ familjehemsvård.
God kommunikativ förmåga, såväl i möten med människor som i skrift
God förmåga att använda olika former av datoriserade system
B-körkort

Meriterande
Erfarenhet av familjehemsvård är meriterande
Handledarutbildning
BBIC



Om arbetsgivaren - Alternatus
Alternatus bedriver vård med kvalitet inom HVB och familjehem.
Alternatus betyder alternativ på latin. Vi vill vara ett alternativ till riskkapitalägda vårdbolag där ekonomin styr verksamheternas kvalitet. Inom Alternatus vill vi vända på förhållandet: utgångspunkten är den kvalitet vi vill att verksamheterna ska präglas av och vi vet att det ger hög beläggning och därmed ekonomisk stabilitet i företaget.
Alternatus medarbetare utgör företaget, allt behandlingsarbete är beroende av medarbetarna. Att värdera, utbilda, uppmuntra och lyssna på våra medarbetare ser vi därför som en självklarhet och som ett sätt att erbjuda våra klienter bästa möjliga vård.
Vårt huvudkontor ligger i Uppsala, men vi har verksamheter och familjehem runt om i landet. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Ansök    Jul 20    Sala kommun    Familjehemssekreterare
Sala kommun har drygt 22 800 invånare och siktet är inställt på att vi snart ska vara 23 000 som bor här i kommunen som till ytan är Västmanlands största. Sala är en eko-kommun vilket innebär att den gemensamma grunden för alla verksamheter är hållbar utveckling. En långsiktigt ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling ska vara utgångspunkten för allt arbete i Sala kommun. Dessutom ligger Sala bra till geografiskt! Det är bra pendlingsavstånd... Visa mer
Sala kommun har drygt 22 800 invånare och siktet är inställt på att vi snart ska vara 23 000 som bor här i kommunen som till ytan är Västmanlands största. Sala är en eko-kommun vilket innebär att den gemensamma grunden för alla verksamheter är hållbar utveckling. En långsiktigt ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling ska vara utgångspunkten för allt arbete i Sala kommun. Dessutom ligger Sala bra till geografiskt! Det är bra pendlingsavstånd från södra Dalarna, Uppsala och Västerås samt att det går direkttåg från Stockholm.

"Vi finns till för dem som behöver stöd i sin livssituation. Genom delaktighet och omtanke vill vi skapa möjlighet till förändring och livskvalitet."

Att barn och unga i Sala kommun ska växa upp under trygga och goda förhållanden är något som genomsyrar IFO:s verksamhet. Idag består Barn- och ungdomsenheten av sex utredare, Vi har även fyra mottagningssekreterare, fem barnuppföljare och sex familjehemssekreterare samt tillgång till en assistent som är behjälplig i allt administrativt arbete. Vår familjerätt består av två socialsekreterare med upptagningsområde Sala/Heby. Öppenvården, familjeteamet, skolteamet och förebyggande ungdom tillhör också barn och ungdomsenheten. Tillsammans har vi lång och gedigen erfarenhet inom området.

Vi söker en engagerad och driven familjehemssekreterare som vill vara med oss i det viktiga arbetet inom familjehemsvården i Sala. Du kommer att vara en del av ett team som idag består av sex personer. Om du jobbar hos oss kommer du att ingå i en grupp som är stabil, harmonisk och som består av ett glatt gäng. Gruppen är lösningsfokuserad och tar hand om varandra och de uppdragstagare vi jobbar med. Vi sitter i samma korridor som våra barnföljare, teamledare och enhetschef. Vilket innebär en närhet till arbetsledning och kollegor. Som medarbetare hos oss förväntas du bidra med delaktighet, ansvarstagande och personligt engagemang. Familjehemssekreterarna har stort ansvar för sitt eget arbete och fattar beslut enligt delegationsordningen i samråd med kollegor, teamledare och enhetschef. Vi lägger stor vikt vid att du liksom vi eftersträvar trivsel bland medarbetarna och har en god samarbetsförmåga både internt och externt. Förutom hög trivsel och ett gott arbetsklimat får du, möjlighet att arbeta hemifrån, flextid samt en närhet till det mesta i vår lilla stad. 

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare kommer du att rekrytera, utreda samt ge råd och stöd till våra uppdragstagare. Som familjehemssekreterare tar du emot uppdrag från barn- och ungdomsgruppen, vuxengruppen samt funktionshindrade med bistånd enligt SoL och LSS. Du kommer att hantera avtal och ersättningar samt vara med vid uppföljningar av beviljade insatser. Du kommer även att skriva matchningsutredningar när stadigvarande vård blir aktuellt för ett placerat barn. Du arbetar tätt med beslutande socialsekreterare i de olika arbetsgrupperna. I tjänsten ingår också att utbilda familjehem och hålla i olika rekryteringsaktiviteter. Viss kvälls- och helgtjänstgöring kan därför förekomma. Vi använder ProCapita som handläggnings- och dokumentationssystem.


Kvalifikationer
Du har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Meriterande är om du har erfarenhet av familjehemsarbete och utredningsarbete. Vi ser gärna att du har ett bra och professionellt bemötande samt erfarenhet av socialtjänstens breda verksamhetsområde. Du bör behärska svenska språket i både tal och skrift. För tjänsten erfordras körkort. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, heltid
Arbetstid dagtid, viss kvälltjänstgöring kan förekomma
Individuell lönesättning
Tillträde efter överenskommelse
Provanställning kan komma att tillämpas


Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret vid eventuell anställning.

Ansökan
Låter det här som ett arbete som skulle passa dig, så är du varmt välkommen med din ansökan!
Ansök senast 2020-08-23. Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb.
Vi tar inte emot ansökningar via e-post.

Intervjuer för tjänsten kommer att hållas löpande under ansökningstiden, så skicka in din ansökan redan idag.

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Agneta Bergman, enhetschef, tel: 0224-74 96 19 eller e-post [email protected]
Minna Männikkö, teamledare, e-post [email protected]

Fackliga kontaktpersoner:
Vision, Thomas Roberg, e-post [email protected]
Akademikerförbundet SSR, Erica Bersán, tel. 0224-74 96 51

 

Välkommen med din ansökan!
 

Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Familjehemskonsulent till familjehem i Mellansverige

FAMILJEHEMSKONSULENT MED FÖRMÅGA TILL STRUKTUR OCH ORDNING TILL ETT OMVÄXLANDE OCH UTMANANDE ARBETE Alternatus Familia arbetar med att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem. Vi tar emot förfrågningar och deltar i placeringar dygnet runt, 365 dagar om året. Metod Vi arbetar utifrån välkända och beprövade metoder hämtade ur inlärningsteorin, KBT. Individendelaktig i sin behandling genom psykoedukation och psykologikurser. Behandlingen är transpa... Visa mer
FAMILJEHEMSKONSULENT MED FÖRMÅGA TILL STRUKTUR OCH ORDNING TILL ETT OMVÄXLANDE OCH UTMANANDE ARBETE
Alternatus Familia arbetar med att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem. Vi tar emot förfrågningar och deltar i placeringar dygnet runt, 365 dagar om året.
Metod
Vi arbetar utifrån välkända och beprövade metoder hämtade ur inlärningsteorin, KBT. Individendelaktig i sin behandling genom psykoedukation och psykologikurser. Behandlingen är transparant och öppen i alla sina delar mot såväl inskriven individ, hens anhöriga och uppdragsgivare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som familjehemskonsulent har du ansvar för att:
bistå ett antal familjehem med handledning och stöd under de perioder de har ett barn, ungdom eller vuxen placerad hos sig
arbeta på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare
kontinuerligt rekrytera och utreda nya potentiella familjehem och för att utbilda dessa
ta emot förfrågningar från socialtjänsten och matcha dessa med lämpligt familjehem

Vårt familjehemskontor ligger i Sala och viss arbetstid kommer att förläggas där, men möjlighet att arbeta hemma kommer också att finnas. Du kommer att resa mycket då du ofta besöker dina familjehem. Resor till möten, handledning etc. ingår i tjänsten, ibland med övernattning.
Krav
Högskoleutbildning minst 180 hp, ex. beteendevetare eller socionom
Steg 1 utbildning, inriktning KBT
Ingående kännedom om socialtjänstlagen och god dokumentationsförmåga
Kunskap om barns behov och du brinner för att bidra till en god och kvalitativ familjehemsvård.
God kommunikativ förmåga, såväl i möten med människor som i skrift
God förmåga att använda olika former av datoriserade system
B-körkort

Meriterande
Erfarenhet av familjehemsvård är meriterande
Handledarutbildning
BBIC Visa mindre